Elefanten i en glas butik

Turen gik til Västervik – Reklame for Västervik

Forrige uge var mine unger og jeg så heldige at vi var inviteret en tur til Västervik, en tur vi længe havde glædet os til.

Västervik kaldes østkystens perle, og er en by på 22.000 indbyggere der ligger i kalmar Län, det er ikke første gang der er danskere i Västervik i 1517 hærgede danskerne i Västervik, men det virkede heldigvis ikke til svenskerne kunne huske dette så der var ingen sure miner.

Vi skulle virkeligt tidligt afsted hjemmefra da vores første aktivitet var en tur i Virum Moosepark, og eftersom sidste tur i parken er kl 13.00 og turen der op tager 6 timer cirka skulle vi hjemmefra kl 06.30 for at når den sidste tur. Turen der op gik strålende, ungerne er så store at vi kan sætte en lydbog på og så sidde sammen og høre gode fortællinger, det er så hyggeligt, og turen går meget hurtigere. Eneste lille minus på vejen op var en lille GPS ups’er da den lige pludselig vidste os vej gennem en kæmpe skov, og her taler vi ikke en asfalteret vej, men små skovstier, som kun havde et spor og som forsvandt længere og længere ind i skoven, og indrømmet jeg fik da lidt sved på panden om tanken om en nat midt i en skov i bilen sammen med ungerne, men hovedet blev holdt koldt og pludselig kom vi racende hen over bondens mark, videre over hans gårdsplads og tilbage på den almindelig vej. Denne lidt omvej gjorde at vi blev en del forsinket, men alligevel nåede vi lige rundturen i elgparken. Sikke en tur det var, sådanne elge er jo kæmpe store når de er tæt på, men guiden forsikrede at elge bider aldrig, så på den måde fik jeg mit første store våde elgkys, det var en vild oplevelse.

Med Leroy var det anerledes og elgen kommmed aet æblestykke for at få et Leroy kys.

Efter endt elg besøg gik turen indtil Västervik Resortet hvor vi skulle bo, efter indtjekning skyndte vi os over i badelandet, men deres var sæsonen var deres slut, så det meste var lukket ned. Nå men det blev en lidt kort badetur, da vi havde en middags aftale på restaurant Guldkant, et dejligt sted som kan anbefales . Tilbage på resortet blev vi enige om at det var sidste nat her, så da ungerne sov gik jeg på jagt efter et nyt sted vi kunne sove, og her blev Västervik virkeligt skøn, for det hotel jeg fandt var suverænt godt, faktisk er det et nyt hotel som Björn fra ABBA har lavet, og det har han sku gjort godt af alle hoteller jeg har boet på, er det her måske det bedste.

Det var så skønt med gode senge, en super udsigt, pladespiller med solid pladesamling og skøn skøn morgenmad, ja så betyder det mindre at jeg selv måtte betale, for vi havde den skønneste nat på Slottsholmen, navnet på hotellet.

Vi fik også gået rundt i selve byen som var fuld af små hyggelige butikker gode spisesteder og små kaffespots.

Efter en nat på Slottsholmen var det slut, og det føltes som om vi blev snydt, for der kunne vi sagtens have brugt et par nætter mere, så det har vi tilgode. Västervik er en hyggelig lille by, som jeg sagtens kan anbefal, den ligger langt væk, men kan man lide at køre bil, er det et fedt sted til en lille get away.

har i nogle fede fifs til get aways, hører vi meget gerne.